Sigarenfabriek Cuba
Op bovenstaande foto, genomen omstreeks 1900, ziet u de sigarenfabriek ‘Cuba’ van Dhr. P. Gorter. Deze fabriek bevond zich in de hoek waar de Waterhoenstraat en de Bolswarderweg bij elkaar komen en waar zich nu een benzinestation bevindt. Op de plaats van het water ligt momenteel een parkeerterrein: de Bolswarderpoort. De sigarenfabriek was gevestigd in de loodsen van een voormalige drukkerij. Achter de drukkerij werden woningen gebouwd. Deze waren bestemd voor personeelsleden van de drukkerij en voor medewerkers van de Nederlandse Tramweg Maatschappij, die aan de overzijde van de Bolswarderweg, op de plaats waar zich nu een plantsoen bevindt, een tramstation had. De woning met de versierde dakkapel bestaat nog steeds: het is de woning naast het huidige tankstation.
Treinstation Bolswarderweg
Op bovenstaande foto, genomen omstreeks 1900, ziet u het station van de NTM aan de tramlijn Heerenveen-Joure- Sneek-Bolsward. Het station was gelegen aan de Bolswarderweg, op de plaats waar zich momenteel, tegenover het benzinestation, een plantsoentje bevindt. Nadat de tramlijn in 1968 werd opgeheven heeft het gebouw nog dienst gedaan al remise voor de bussen van NTM. Later werd het een metaalbedrijf en weer later een kringloopwinkel.
In 2001 werd het gebouw gesloopt.
Zicht op de Bolswarderweg rond 1933
Op het moment dat de foto werd genomen stonden de huizen nog aan de buitenrand van de stad. De Bolswarderweg was toen nog deel van Rijksweg 43, die via de Bolswarderweg, de Parkstraat, de Prins Hendrikkade en de Oppenhuizerweg dwars door Sneek liep. Rechts op de foto de rails van de vroegere tramlijn Heerenveen-Joure-Sneek-Bolsward.
Omgeving Bolswarderpoort
Bovenstaande foto is genomen rond 1963. De foto is gemaakt vanaf de Dr. Boumaweg.
Het terrein links aan de overkant van het spoor is het huidige parkeerterrein aan de Bolswarderweg. Toen stonden er nog de locomotiefloodsen waarin voorheen de stoomtreinen werden gestald en onderhouden. Ook stonden er in 1963 nog een aantal woningen vlak aan het spoor. Het hoge gebouw achter de loodsen aan de Bolswarderweg was de snoep en rookartikelenwinkel van Nota. De winkel stond naast de huidige snackbar van van der Wal.
Daarachter de rijtjeswoningen aan de Kerkhoflaan oftewel het Tranendal.
Gebied Bolswarderpoort
De weg aan de onderzijde van de foto is de Bolswarderweg, de weg links de Dokter Boumaweg.
Bogerman College aan de Hemdijk
De Hemdijk was gelegen op de dijk van een binnenpolder, ook wel Hem genoemd, en voerde van Sneek naar IJlst. Op 20 december 1956 werd het schoolgebouw op de hoek van de Rijksweg 43 en de Hemdijk in gebruik genomen.
Tramremise aan de Bolswarderweg
De remise was gelegen op de plaats waar zich nu naast snackbar van de Wal een plantsoentje bevindt.
W.G. Baarda College
Voormalige gebouw van het W. G. Baarda College aan de Hemdijk. School voor LEAO, LMO, MEAO en MMO. De lagere afdelingen van de school zijn later gefuseerd met het Bogerman.
De middelbare afdelingen zijn opgegaan in de Friese Poort. Momenteel wordt het volledig hernieuwde gebouw in gebruik genomen door ‘De Diken”: een school voor de samenwerkende praktijkscholen van Zuid-West Friesland. De twee praktijkscholen van Sneek, de Zuiderpoort en de openbare Praktijkschool Sneek werken hier nauw samen. De scholen bieden onderwijs aan ruim 200 leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar.
Tankstation aan de Bolswarderweg
Op bovenstaande foto ziet u het tankstation aan de Bolswarderweg.
De foto is genomen voordat in 1968 de tramlijn Heerenveen-Joure-Sneek-Bolsward werd opgeheven.
Naast het tankstation bevond zich het garagebedrijf van Bertus Jansen.
Op de voorgrond is de rails voor de tramlijn nog te zien.
De Wiekslag
Op de plaats waar zich nu het appartementengebouw De Wiekslag bevindt lag eerder een woonlocatie voor verpleegkundigen die een opleiding volgden in het Sint Antonius Ziekenhuis. De woonlocatie had toen eveneens de naam De Wiewkslag.
De Sneeker Zwembadinrichting
Voor de aanleg van de spoorlijn van Sneek naar Stavoren was veel grond nodig. Een deel van die grond werd afgegraven op het terrein achter het station. De overgebleven gaten vulden zich met water waardoor het Spoordok ontstond. Het water werd al snel in gebruik genomen door ‘De Sneeker Zwembadinrichting’. Bovenstaande foto is genomen rond 1910 tijdens een waterpolowedstrijd in dit zwembad. Het Spoordok stond niet in verbinding met het buitenwater en was erg vies. Nadat een zwemmer overleed aan de ziekte van Weil werd het bad gesloten. In 1938 werd een nieuw zwembad gebouwd in het Burgemeester de Hooppark. De woningen op de achtergrond van de foto zijn de woningen aan de Waterhoenstraat en de Meeuwenlaan.
Agrarische school aan de Meeuwenlaan
Foto van omstreeks 1992 van de voormalige agrarische school aan de Meeuwenlaan.
Spoordok in 1985
Het Spoordok is rond 1880 ontstaan door de aanleg van de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren langs Station Sneek. De grond die nodig was voor de bouw van de lijn werd op deze plek afgegraven, waardoor een stadsmeer ontstond